SLEDUJTE NÁS

ZAVOLEJTE NÁM

491 472 695

Tlak v dojezdovém kole

Tlak v dojezdovém kole

Rezervní kolo bývalo věrným pomocníkem každého řidiče. V případě defektu ho stačilo nasadit a dalo se pokračovat v jízdě. V posledních letech výrobci automobilů toto „přátelství“ nahradili dojezdovým kolem.

Rezervní kolo bývalo umístěno ve speciálním výklenku v zavazadlovém prostoru vozu. Nejjednodušším a nejlevnějším řešením bylo přišroubovat disk k podlaze vozu speciálním šroubem s kovovou přítlačnou deskou. U starých vozů s motorem umístěným vzadu bývalo rezervní kolo umístěno v kufru vepředu. Vždycky mívalo disk i pneumatiku stejné velikosti jako kola namontovaná na nábojích automobilu. To znamená, že po jeho nasazení se dalo snadno pokračovat v jízdě stejnou rychlostí. 

Rezervní vs. dojezdové kolo

Proč byl tak příjemný vztah mezi rezervním kolem a řidičem přerušen? Za prvé kvůli chronickému nedostatku místa v autech. Rezervní kolo zabírá hodně místa. Dokonce i když se nachází na dně zavazadlového prostoru pod podlahou. V současnosti je v nových vozech stále méně místa a požadavky zákazníků se zvyšují. Každý chce mít čím dál větší a pohodlnější auto s velkým kufrem. Kde získat prostor pro zvětšení zavazadlového prostoru? Je třeba odstranit rezervní kolo.

Za druhé, kvůli nákladům. Rezervní kolo je drahé. Má totiž ocelový disk (hliníkové disky se kvůli ceně nepoužívají) a také pneumatiku v plné velikosti. Výrobce vozu musí použít stejnou pneumatiku jako na kolech auta. A jak je známo, pro první montáž se používají velmi kvalitní pneumatiky. Není tedy divu, že někteří výrobci dokonce začali při koupi osobního automobilu za rezervní kolo požadovat příplatek.

Za třetí, kvůli hmotnosti. Váží rezervní kolo v poměru k celkové hmotností vozu opravdu hodně? Moc ne. V posledních letech se však výrobci automobilů museli přizpůsobit tlaku majitelů vozidel a ekologů. Podle nich by auta měla spotřebovávat méně paliva, a tudíž vypouštět méně výfukových plynů. Jak snížit spotřebu? Dá se snížit hmotnost vozu. Dojezdové kolo místo standardního rezervního kola ušetří několik kilogramů. A to už je o několik kapek paliva méně na každých 100 ujetých kilometrů.

Dojezdové kolo zabere málo místa a je mnohem levnější než rezervní kolo. Proto se stalo často používaným řešením, i když má určité nevýhody. Někteří výrobci automobilů zašli ještě dál a odstranili ze svých vozů i dojezdové kolo. Místo něj začali používat sady na opravu kol (pěna a kompresor), které umožňují pneumatiku dočasně opravit a dojet do servisu. V prémiových vozech se už nepoužívají ani opravné sady. Ty byly nahrazeny pneumatikami typu RunOnFlat, které umožňují ujet několik desítek kilometrů při snížené rychlosti. Pneumatiky RunOnFlat eliminovaly nebezpečí, které představuje jízda s dojezdovým kolem na vozidle.

Čím se liší dojezdové kolo od rezervního? Je menší. Má rovnější, užší disk a užší pneumatiku. Díky tomu zabírá méně místa a je levnější. Lze jej převážet i v malém zavazadlovém prostoru bez rizika ztráty místa. A proto se dojezdová kola stala tak oblíbenými. 

Jaký by měl být tlak v dojezdovém kole?

Dojezdové kolo má speciální konstrukci. Na disku je úzká pneumatika, která se nepodobá standardní rezervní pneumatice. Dojezdové kolo má také jiný dezén – univerzální. Neposkytuje takovou přilnavost jako dezén na zimních, letních nebo celoročních pneumatikách.

Velmi důležitý je u tohoto kola správný tlak. Co je třeba mít na paměti? Řidiči by si měli pamatovat, že v rezervním kole je třeba udržovat správný tlak. Obvykle by měl být o něco vyšší než u kol vozu. Když například výrobce doporučuje pro kola vozu tlak v pneumatikách 2,2 baru, rezervní kolo může mít tlak 2,4 baru. Dojezdové kolo se řídí vlastními pravidly. Jeho tlak je mnohem vyšší. Jeho hodnotu udává výrobce. Tlak v dojezdovém kole se pohybuje mezi 4,2 a 4,5 baru. Lze jej zvyšovat pomocí nožní hustilky, elektrického kompresoru nebo kompresoru na čerpací stanici. Dojezdové kolo má stejný ventil jako standardní rezervní kolo. 

Rychlost jízdy s dojezdovým kolem

Dojezdové kolo je užší. Má užší disk i pneumatiku, což znamená, že kontaktní plocha mezi pneumatikou a povrchem vozovky je menší. V důsledku toho má toto kolo menší přilnavost než standardní nebo rezervní kolo. Dezén dojezdového kola je obvykle univerzální a neposkytuje stejnou přilnavost jako dezén standardního kola.

Už samotný název „dojezdové kolo” vypovídá o účelu tohoto prvku – slouží k tomu, abychom dojeli do servisu nebo domů. Ale není určeno k běžnému provozu.

  • Vůz s namontovaným dojezdovým kolem může jet maximální rychlostí do 80 km/h. Doporučuje se jet pomaleji.
  • Menší styčná plocha pneumatiky s vozovkou má za následek horší stabilitu a ovladatelnost. Hnací síla se přenáší hůře.
  • Důvodem delší brzdné dráhy je menší styčná plocha pneumatiky s vozovkou a jiný dezén než u pneumatik plnohodnotných kol.
  • Dojezdové kolo může kvůli svým omezením způsobit nesprávnou funkci aktivních bezpečnostních systémů, jako je ABS (protiblokovací systém), ASR (systém regulace prokluzu kol) a ESP (elektronický stabilizační systém). Jinak může fungovat i aktivní asistent nouzového brzdění a systémy pro předcházení nehodám (např. Front Assist).
  • Při jízdě s dojezdovým kolem byste se měli vyvarovat prudkých manévrů. Musíte jet klidně, nízkou rychlostí, nebrzdit zprudka a neprovádět prudké manévry.
  • Na vozidlo může být namontováno maximálně jedno dojezdové kolo.
  • Na dojezdovém kole byste měli být schopni ujet maximálně několik desítek kilometrů.
  • V teplých měsících by mělo být dojezdové kolo namontováno na zadní nápravě.
  • V chladných měsících a když je na silnicích sníh a led, by mělo být dojezdové kolo namontováno na přední nápravě vozu.

Dojezdové kolo je pomocníkem řidiče v případě defektu na silnici. V žádném případě jej nelze považovat za dlouhodobé řešení nebo náhradu skutečného kola. 

Zdroj: Epremio.cz