SLEDUJTE NÁS

ZAVOLEJTE NÁM

491 472 695

Vyboulení na pneumatice: nejčastější poškození pneumatiky

vyboulení pneu a další vady pneu

Poškození pneumatik je nebezpečné a může se stát každému řidiči. Existuje mnoho příčin, které je způsobují. V tomto článku se budeme zabývat nejčastějšími typy poškození pneumatik.

Proč dochází k poškození pneumatik? Jak dochází k deformacím na pneumatice? Pneumatiky jsou při každodenním používání vystaveny řadě velmi vysokých zatížení. Působí na ně mnoho sil. Pneumatiky jsou jedinou částí vozidla, která přichází do styku s povrchem vozovky. A jak je známo, povrch silnice není vždy ideální. Nerovnosti, výmoly, kameny, železniční a tramvajové koleje. Na zrychlené opotřebení pneumatik má vliv také nesprávné parkování vozidla, například když polovina pneumatiky stojí na vysokém obrubníku. To způsobuje další přetížení.

Pneumatiky se také mnohem rychleji opotřebovávají, pokud v nich řidič neudržuje správný tlak nebo pokud jsou příliš nahuštěné. Agresivní jízda, přetěžování vozu, jízda po nerovném povrchu – to vše také přispívá k poškození pneumatik. Je třeba zmínit také poruchy zavěšení a špatné vyvážení kol a nesprávně nastavenou geometrii kol. To vše má negativní vliv na stav pneumatik.

Přitom je důležité si uvědomit, že pneumatiky mají obrovský vliv na bezpečnost jízdy.

  • Poškození pneumatiky může vést k nehodě. Může prasknout během jízdy a způsobit tak neovladatelné chování vozidla.
  • Poškozená pneumatika může být netěsná. To způsobuje neustálé úniky vzduchu a pokles tlaku v pneumatikách. Čím nižší je tlak, tím vyšší je spotřeba paliva a pravděpodobnost nepředvídatelného chování vozidla při brzdění nebo náhlém manévru.
  • Poškozená pneumatika má negativní vliv na jízdní komfort, příkladem jsou opotřebované pneumatiky.
  • Staré a špatně skladované pneumatiky jsou obzvláště náchylné k poškození. Na každé pneumatice je vyznačen datum výroby, kódovaný ve čtyřčíselné podobě. První dvě číslice představují týden v roce a dvě další rok. Pneumatiky starší 10 let ode dne výroby by se neměly používat. 

Poškozená pneumatika není problém – můžete využít služeb našeho pneuservisu pro osobní vozidla a moto nebo pneuservisu pro nákladní vozidla.

Vyboulení na pneumatice

Vyboulení na pneumatice je pro řidiče varovným znamením, které by neměl ignorovat. Jedná se o bouli, která se objevuje na bočnici pneumatiky. Jak vzniká boule na pneumatice?

Vyboulení bočnice pneumatiky znamená, že došlo k poškození nosného kordu – vnitřní výztužné vrstvy uvnitř kostry pneumatiky. Poškození kordu způsobuje, že vzduch uvnitř pneumatiky „tlačí“ na vnější gumu a vytváří bouli. To je velmi nebezpečné. Boule by mohla za jízdy explodovat (pneumatika by mohla prasknout) a způsobit nekontrolovatelné chování vozidla. Může také způsobit drolení bočnice pneumatiky. To je také velmi nebezpečné, protože to může vést k prasknutí pneumatiky.

Jak vzniká vyboulení na pneumatice?

  • Když kolo narazí na překážku.
  • Při najetí na vysoký obrubník nebo zpomalovací práh ve špatném úhlu.
  • Při najetí na obrubník nebo zpomalovací práh (či jinou překážku) ve vysoké rychlosti.

Ve všech výše uvedených případech dochází k velmi silnému namáhání kostry a následně k poškození jednotlivých kordů. Je důležité mít na paměti, že tento typ poškození pneumatiky může znamenat také poškození ráfku, zejména hliníkového. 

Nerovnoměrné opotřebení pneumatik

Nerovnoměrně opotřebené pneumatiky mají nepravidelně sjetý běhoun. Zhoršují jízdní komfort – vydávají velký hluk. To lze snadno zjistit přejetím rukou po běhounu pneumatiky. Tehdy ucítíte, jako by běhoun připomínal zuby pily. Nerovnoměrné opotřebení pneumatik se nejčastěji vyskytuje na zadní nápravě a je velmi časté u vozů kombi.

Co způsobuje toto nerovnoměrné opotřebení pneumatik? U zadních pneumatik působí povrch vozovky během jízdy a brzdění především na okraj běhounu. Tím se rychleji opotřebovává a dochází k nerovnoměrnému sjetí pneumatik.

Co způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik?

  • Nerovnoměrné opotřebování je častější u pneumatik, které používají velký počet bloků a příčných kanálků v dezénu běhounu. Složitý dezén běhounu zajišťuje dobrou přilnavost, ale je také náchylný k nerovnoměrnému opotřebení.
  • Vysoký točivý moment vozů s výkonnými motory způsobuje zrychlené opotřebení odtokových hran běhounu zadních pneumatik.
  • Příliš nahuštěné pneumatiky. Pokud je tlak v pneumatice vyšší, než je doporučeno, dochází k vyboulení běhounu na přední straně pneumatiky. Tím je vystaven zrychlenému opotřebení.
  • K nerovnoměrnému opotřebení pneumatik často dochází u vozů kombi, které jezdí s prázdným zavazadlovým prostorem.
  • Komfortní jízda vozu na dálnicích s mírnými zatáčkami také způsobuje nerovnoměrné opotřebení pneumatik.

Nerovnoměrně opotřebené pneumatiky je možné opravit. Ve specializovaných pneuservisech provádějí broušení běhounu, které pneumatiky vyhlazuje. Tím se sníží výška dezénu, ale zároveň se pneumatiky mohou dále používat mnoho měsíců. 

Proříznutá pneumatika

K proříznutí pneumatiky nejčastěji dochází při jízdě po nekvalitních silnicích, železničních přejezdech, starých tramvajových kolejích apod. Taková poškození mohou vzniknout například po přejetí velkého kusu skla, ostrého kovového plechu nebo ostrého kamene. Jsou nebezpečná, protože mohou vést k úplnému zničení pneumatik. 

Nesprávná geometrie kol

Nesprávná geometrie kol způsobuje nerovnoměrné opotřebení dezénu pneumatiky. Dezén je „seříznutý“ šikmo. To je také důvodem snížení jízdního komfortu během řízení vozu. Má také negativní vliv na chování vozu při řízení. Řidič musí dráhu vozu neustále korigovat, protože automobil táhne na jednu stranu.

K nesprávné geometrii kol dochází nejčastěji po výměně pneumatik, výměně součástí zavěšení (např. ramen, tlumičů), výměně součástí mechanismu řízení (např. hlavic spojovacích tyčí) a také po najetí do velkého výmolu.

Provést geometrii kol trvá ne víc než 30 minut. Pracovníci seřídí kola podle údajů stanovených výrobcem pro daný model vozidla. 

Jak zabránit poškození pneumatik?

Pneumatiky jsou drahé a vyplatí se o ně pečovat. Jsou zárukou bezpečné a pohodlné jízdy. Jak se starat o pneumatiky svého vozu?

  • K poškození pneumatik často dochází v důsledku najetí do výmolu nebo rychlého přejezdu různých druhů překážek (obrubníků, zpomalovacích prahů, nerovností na silnici, výmolů atd.). Vždy jezděte opatrně přes všechny překážky, najíždějte pomalu na obrubníky a jezděte pomalu po silnicích s nerovným povrchem.
  • Pneumatiky by měly vždy mít správný tlak v souladu s doporučením výrobce vozidla.
  • Nechte si pravidelně kontrolovat pneumatiky v servisu a nechte si také správně nastavit geometrii.
  • Lze použít kosmetické přípravky k ošetřování bočnic pneumatik.
  • Sezónní pneumatiky je třeba správně skladovat, aby nedošlo k jejich deformaci a kontaktu s nežádoucími chemickými látkami. 

Zdroj: Epremio.cz